Friday, January 8, 2010

Salam Ukhwah,

Salam Ukhwah..,

        Hari ini sudah masuk hari ke-9 tahun baru hijrah,tapi aku masih lagi aku seperti aku yang dulu-dulu,tada keistimewaan,tiada pembaharuan dan tiada pula kemerosotan (dari segi dunialah..).Iman? semakin merudum..amal? semakin menyusut..akhlak?semakin melesap..dunia? alhamdulillah tak bertambah tak berkurang.Dan perlu dingat!! Iman adalah yaziidu wa yanqusu (sentiasa bertambah dan berkurang),tiada iman yang kekal,kalau tak bertambah berkuranglah ia.
        Maka,tahrik ke atas iman hendaklah sentiasa diteruskan..ibarat perut kita yang sentiasa perlu disumbat makanan,kalau tidak,tinggallah ia kelaparan.Begitu jugalah dengan perut ruhani kita yang sentiasa perlu pada makanan dan apakah makanannye?Maka amalan yang soleh adalah makanannya.akhlak yang elok adalah minumannya dan taqwa adalah pakaiannya.
      Manusia yang berakal adalah mereka yang dapat mendidik nafsunya dan sentiasa bersiap untuk menghadapi mautnya.Pastikan kehidupan hari ini lebih baik daripada semalam.kalau semalam punya amalan macam budak america,hari ini punya amalan mesti macam Abu Bakar, kalau punya sembahyang macam haprak,hari ini punya sembahyang mesti macam sahabat.kalau semalam punya akhlak macam samseng,hari ni punya akhlak mesti macam Sayyidina Hussain sehendaknya.Baru lah dikatakan azam tahun baru.ini tidak,azam tahun baru nak pindah rumah baru,nak tukar kereta baru,nak dapat bini baru...pasal sembahyang,masih di takuk lama,kadang-kadang baju pun tak pakai..nak mengadap Allah Azza wa Jalla.Pasal akhlak,Huh..firaun pun kalah.Pasal amalan,bab tahlil je duduk saf depan,bab sembahyang jemaah,hidung pun tak nampak bayang.
         Faqir tak tahu apa nak jadi dengan orang islam sekarang.mereka seolah dipermainkan oleh orang-orang kafir lantaran iman yang amat ketandusan.Islam hanya tinggal pada nama sahaja,hanya tinggal pada nama jalan,nama masjid dan nama Bank sahaja.Amalan islam sudah amat merosot,akhlak islam sudah jelas menyusut.Umat islam hari ini sudah hampir memenuhi kriteria-kriteria alamat qiamat yang kecil.
          Martabat Islam sudah jatuh merudum,penganut islam sudah dianggap pengganas dan teroris.Berita hari ini makin menguatkan lagi hujah dan dalil yang Faqir utarakan apabila tiga gereja di Lembah Kelang diserang secara berasingan.nasib baik hanya satu gereja saja yang meletup,dua lagi tidak meletup.(menggambarkan di Malaysia masih belum ada pakar bom teroris).Ini semua gara-gara kebenaran yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi
Kuala Lumpur kepada majalah Herald-The Chatolic Weekly terhadap penggunaan kalimah Allah.
         "Bodooh".Inilah perkataan yang tersembul daripada mulut Faqir apabila mendengar berita tiga gereja yang diserang semalam.Bukan apa,hanya sedih melihatkan sikap segelintir umat islam  yang terlalu emosi menangani isu ini.Tapi terlintas juga dalam fikiran Faqir mungkin ini tindakan sabotaj sesetengah pihak yang memang ingin melaga-lagakan antara agama dan menyemarakkan api permusuhan di antara agama.Ini tidaklah mustahil kerana sewaktu Faqir belajar di Pakistan dulu apabila masjid Sunni di bom,selang beberapa hari akan kedengaranlah pula berita masjid Syiah di bom.Sebilangan besar rakyat Pakistan percaya tindakan sabotaj itu dilakukan oleh satu ejensi yang bertindak untuk melagakan ke dua pihak Sunni dan Syiah.
           Kalau lah benar serangan itu dilakukan oleh orang Islam,maka pada pandangan Faqir itulah tindakan orang islam yang amat bodoh yang dilakukan pada awal tahun ini.Ini kah ajaran Rasulullah SAW? Islam mengharamkan untuk memusnahkan rumah ibadat agama lain hatta dalam peperangan sekalipun ianya tidak dibenarkan.Umat Islam memang mudah melenting apabila imej zahir mereka diconteng,tapi tidak pernah sedar pun bahawa batinan mereka semakin hari semakin dihakis oleh si kafir dan yahudi yang sememangnya mahukan kemerosotan ruh islam baik melalui hiburan mahupun tipu daya melalui makanan.insaflah!!!
INTIHA.
   

No comments: